Miren Sáenz - Arnaitz Gorriti
gara-2022-09-01-Reportaje
Argazkia: Marisol Ramirez | FOKU

Las mujeres de la Concha

Hace quince años, las remeras accedieron a La Concha y lo hicieron para quedarse. Entonces ya había mujeres desempeñando otras funciones en la regata más importante del Cantábrico. Hoy cada vez son más las que compiten pero también las que trabajan en otros ámbitos.

Las mujeres ocupan su espacio en la Bandera de La Concha y este reportaje pretende ser una pequeña muestra cuando se cumplen 15 años del estreno de la Bandera femenina. En la regata estrella del Cantábrico, hay mujeres en puestos de organización, dirección, arbitraje, medios de comunicación, patrocinio o forman parte de su historia por encargarse de la confección de su principal símbolo. Lógicamente, las deportistas son las más numerosas porque la competición se inicia con la clasificatoria, una eliminatoria en formato contrarreloj que decide las siete traineras que junto con Donostiarra –exenta de participar en esta fase y con plaza asegurada– pelean por el triunfo. Según datos facilitados por Mariaje Torres, directora de Donostia Festak –entidad organizadora del evento– «este año son 390 mujeres las que participan en nuestras regatas. De ellas, 266 han remado en la clasificatoria». En cada una de las dos jornadas dominicales hay un mínimo de 112 remeras, pudiendo llegar a sumar alguna más si los clubes cambian sus alineaciones.

Andrea Oubiña y Vicky Piñeiro son las dos remeras más laureadas en la Bandera femenina. La primera, que aparece delante en esta fotografía, colecciona nueve Conchas, mientras su compañera, en la imagen a su lado, aspira a la octava. «Son muchas tratándose de la cita más importante del remo. Es algo que tengo en mente desde que empiezo una nueva temporada. Aunque todas las regatas son importantes, la de La Concha siempre es especial. Quienes me conocen sí saben que tengo muchas ganas de ganar la décima», asegura Oubiña poco antes del arranque de esta edición cuando este número de 7K se envía a imprenta.

Esta temporada la de O'Grove y la de Cangas de Morrazo reman en el mismo barco, defendiendo los colores de Orio y además comparten casa. Fueron rivales en el agua, ya no, y amigas en la vida. «Hemos compartido bote en muchas ocasiones y cuando hemos estado en equipos diferentes la rivalidad siempre fue muy sana. Este año es la primera vez que remamos y convivimos juntas a la vez y peleamos en el mismo bote. Son etapas diferentes pero nos hace recordar a las dos experiencias del pasado: nuestros inicios, triunfos, no triunfos, viajes, risas...», comenta Piñeiro.

Deportivamente, el amarillo les ha sentado genial. Están firmando una gran temporada. Con el título de Liga en el bolsillo desde mediados de agosto y pudiendo celebrarlo desde el balcón tras un par de ediciones con más o menos restricciones, lo están disfrutando al máximo. ¿Va mejorando la situación del remo femenino? «Sí. Yo sobretodo, que he vivido todo desde el principio, noto que cada año se va avanzando un poco más, pero también es verdad que quedan muchas cosas por hacer», señala Oubiña. Mientras, Piñeiro mantiene que en 2023 se dará otro gran salto con ocho traineras en la Liga Euskotren. Qué así sea.

 

Argazkia: Jon Urbe | FOKU

Itziar Eguren, presidenta de Donostia Arraun Lagunak

Itziar Eguren afronta su cuarto verano como presidenta de Donostia Arraun Lagunak, un club donde asegura que a todos les toca hacer de todo y hace falta por las exigencias del cargo. «Cada vez se está complicando más lo de ser directivo de un club por todo el tema burocrático. Antes con un buen hamaiketako se solucionaban muchas cosas, pero ahora necesitas muchísimo tiempo, ordenadores, abogado, redes sociales, paciencia Los tiempos y la motivación de los equipos han cambiado».

Eguren ha vivido intensamente el remo desde pequeña, en su casa y en la calle, con toda su parafernalia cuando se trata de La Concha. Llegó a ser cuarta en el 8+ de un Mundial de banco móvil. Mientras su hermano Mikel competía en unas cuantas ediciones con UK, Arraun Lagunak, Hondarribi y Donibaneko, ella rechazó participar hasta en dos oportunidades. «En 2009, UK sacó trainera femenina en la regata clasificatoria. Se nos llamó para remar en ella, pero el equipo del último batel que formamos después de estar debatiendo hasta las 2 de la madrugada si remarla o no, decidimos que con todo lo que habíamos luchado por el remo femenino de banco fijo, una trainera entrenando menos de un mes no era digna de remar una Concha. Si se quería apostar en Donostia por el remo femenino de trainera, la temporada debía de prepararse desde mucho antes. El postureo no iba con nosotras. El tiempo nos dio la razón porque quedó claro que aquello no tuvo fundamento y hasta 2014 no volvimos a tener trainera femenina en la ciudad, cuando Arraun Lagunak lo planteó seriamente coincidiendo con la celebración de su 50 aniversario. Me llamaron pero me pillaba con 42 años y tiempo sin remar».

Su momento cumbre llegó hace justo un año cuando las chicas de Arraun firmaron el doblete Liga -Concha. «La historia no se puede cambiar y ocurrió que el club desterrado regaló a Donostia todo lo que se puede ganar en una temporada de traineras. Uno de mis deseos era saber lo que se siente al ondear la Bandera de La Concha. Nunca olvidaré lo que sentí cuando las remeras me la dieron y subí la rampa con ella en lo alto, y eso que la rampa estaba cerrada para el público. ¡Lo que tiene que ser llena de aficionados!».

Está sumamente agradecida por cada enhorabuena que les han regalado por la calle y en las redes sociales. «He podido conocer a gente que me ha dado excelentes conversaciones apoyando nuestro trabajo y dirigiéndome la mirada hacia lo que realmente es importante para el club. He aprendido mucho, me han conocido y lo considero como algo muy positivo».

 

Argazkia: Jon Urbe | FOKU

Mariaje Torres, directora (Donostia Festak)

Es la directora de Donostia Festak desde hace quince años, la entidad que organiza las fiestas de la ciudad entre las que se incluyen las regatas y no se ha perdido ninguna edición desde 2002. «Este año serán ya 20 años desde que inicié mi relación profesional con el remo», señala.

Un día como el de hoy, Torres tiene trabajo: asiste a la reunión inicial con los delegados, al sorteo de calles; se encarga de comunicar si las balizas están puestas y si el campo de regateo está utilizable; recoge, a través del responsable de Protección Civil, la comunicación de que todo lo necesario para que la regata pueda llevarse a cabo está bajo control. Si hay reclamaciones o necesidades le avisan a ella; revisa y firma los resultados. «Cualquier organización que suponga el movimiento y coordinación de colectivos de personas, además de la decisión sobre infraestructuras y la determinación de quienes podrán o no ser parte de un evento tiene su complejidad. En estas regatas son muchos los intereses en juego y hay que hilar muy fino para no inclinar la balanza a favor de nadie en particular. En ocasiones se nos tilda de rigurosas, pero nuestra organización, gracias a ese rigor, ostenta un gran reconocimiento por parte de todas las personas y colectivos que han podido trabajar con ella», asegura.

Organizar esta regata ha sido «un reto profesional intenso desde el principio. Son muchos los logros que hemos conseguido por el camino y nos hacen estar orgullosos del trabajo realizado en, por y para La Concha. Personalmente me ha dado momentos inolvidables, como la primera Regata Femenina de 2008 en positivo y la decisión sobre celebrar o no la de 2017 en negativo».

Tras dos años de restricciones, recupera el estilo habitual. «Las ediciones de 2020 y 2021 han sido difíciles desde el punto de vista organizativo y emocional. Las regatas, aunque son una competición deportiva de alto nivel, no son lo mismo sin el punto festivo y de relación entre aficiones que les otorga el público. Este año volvemos a contar el público por miles de personas».

 

Argazkia: Maialen Andres | FOKU

Haizea Fernández, jueza

Primero fue remera de banco móvil y ahora suma trece temporadas ejerciendo de jueza, todas ellas también en la Kontxa una regata especial hasta para el arbitraje: «Es como cualquier otra regata en cuanto al trabajo, pero con un millón de ojos mas analizando lo que haces. Por lo que siempre digo que, aunque para nosotros sea una regata más, la presión que tienes en La Concha es diferente. De cualquier cosa se puede hacer un mundo», afirma Haizea Fernández que entre risas confiesa que el mejor momento de cada año es cuando firmas el acta, todo ha salido bien «y puedes ir a celebrarlo tú también como si hubieras ganado algo».

Destaca que el remo al ser un deporte que se practica en un entorno natural tiene otros condicionantes: «Buscar la clave para que todos y todas estén en igualdad de condiciones es más complicado porque por muchos medios que pongas el mar, las corrientes, son incontrolables. No se rema en una piscina con sus calles marcadas con boyas. Cada una en su calle, que no se muevan ni un centímetro las balizas. Así que todo lo que se vaya mejorando para lograr la mayor igualdad y control en las regatas es bienvenido».

En el arbitraje en remo, en lo que respecta a las cercanías, no hay demasidas mujeres. «En proporción con los chicos seguimos siendo minoría, hoy en día entre Gipuzkoa y Bizkaia seremos unos 37 jueces, y cinco mujeres».

 

Argazkia: Aritz Loiola | FOKU

Nagore Osoro, aurreneko txapeldun euskalduna

Nagore Osorok hamarkada bat pasatxo eman du arraunari lotuta. “Telmo Deun” ontziko patroi lanetan lehenengo sei bat urtez eta, Zumaiatik Ondarroara itzulita, Ondarroako prestatzaile gisa ondoren 2021era arte. Galiziako taldeek 2012rainoko bandera guztiak irabazi eta gero, berak dauka Emakumeen Kontxako bandera irabazi zuen aurreneko talde euskalduneko patroia izateko ohorea.

«Zumaiarekin sei bat urte egingo nituen, 2014ra arte eta handik 2021era, Ondarroan aritu nintzen. Ezer garbi geratu bazait Kontxarekin izan dudan harremanean, hori Kontxak duen oihartzunik ezerk ere ez daukala da. Zumaiarekin Liga ere irabazi genuen eta, 2012an, sekulako lehia izan genuen batez ere Galiziarekin, baina, Kontxan gertatzen denarekin alderatuta, ez dauka zerikusirik», azpimarratu du.

Bi urtez jarraian garaipena hurbil izan eta gero, 2013an lortu zuten Kontxako trapua astintzea. «Hura poza! 2011n penatan geratu ginen; hura izan zen bi txandatan Emakumeen Bandera jokatu zen aurreneko aldia, eta guk lehenengo domekan irabazi genuen, baina bigarrenean kale egin. Helikopteroen zaratagatik aurrekalariak ez zuen agindua entzun eta ziabogan luze joan ginen. Agian ondo egin bagenu ere Galiziak irabaziko zigun, baina une horretan min hartu genuen».

2012an ere Galiziaren atzetik amaitu izana akaso pena handiagoa izan zen Ondarroan sortutako emakumearentzat. «Uda osoa Galiziarekin parez pare ibili ginen; gaur guk irabazi, bihar beraiek; gaur beraiek, bihar guk… Kontxako aurreneko estropadaren bezperako astea oso luzea eta urduritasun handikoa egin zitzaigun, irabazteko aukerak ikusten genituelako. Nik uste ez genuela gure mailarik eman. Handik astebetera itsaso mugitua behar genuen eta zer da kontua eta dena bare-bare! Baina tira, behintzat txanda irabazi genuen eta errekorra ere egin genuen! Hori guztia hurrengo urtean konpondu genuen, bandera irabazita», gogoratu du.

Ondarroarekin helburuak beste batzuek izan dira eta sailkapen estropadako tentsioa askoz gertuago bizi izan du Osorok, entrenatzaile lanetan murgilduta. «2020an bai Ondarroako mutilek eta bai emakumeok zortzigarren egin genuen, inork nahi ez duen postu hori. Azken partaidetza 2021ekoa izan zen, eta ez genekien Galiziako ontziak zein mailatan izango ziren, baina gure aurretik geratu ziren eta gu bederatzigarren izan ginen. Hori bai, zortzigarren egin genuenean baino denbora tarte txikiagoarekin. Bihotzean min handia eman zigun horrek, egia esan, barruan sar gintezkeela ikusten genuelako. Baina Kontxak hori dauka, onerako zein txarrerako, ezerk ez besteko oihartzuna eta sentimendu hori ditu».

 

Argazkia: Iñigo Uriz | FOKU

Itziar Alduntzin, brodatzailea

Itziar Alduntzin Kontxako Banderaren brodatzaile ohietako bat da; 1991tik 2016ra bitartean gizonezkoen bandera brodatu zuen, aurretik Jose Aristizabalen lantegiko brodatzaileek (1915-1933), Ambrosia Olaizolak (1934-1935), Maria Echevesteren lantegiak (1940), Ganchegui etxeak (1943-1951), Adorazioko mojek (1952-1969) eta Maruja Carballoren lantegiko brodatzaileek (1969-1990) egin bezala. «Nik gizonezkoena eta Maria Jesus Lorenzok emakumeena egiten genituen. Ez zen lan gogorra, baina ordu pila bat eskatzen zizkigun. Bi hilabete topera eman behar izaten genituen; beti esaten nuen hurrengo urtean goizago ekingo niola lanari eta ez nuela azken ordurako lagako, bana beti ibiltzen nintzen korrika, azken ordura arte amaitu ezinik!».

Urteak joan dira Kontxako bandera brodatzeari laga zionetik, baina oroimen bizi-bizia du oraindik, batez ere ondo egindako lanaz harro sentitzen baita. «Esan bezala ez zen lan gogorra, bana ordu asko sartzeaz gain, gauzak ondo egin behar zenituen. Kalean ikusten zintuztenean ‘lan polita egin’ esaten zizuten, baina egia da gero Kontxako bandera balkoitik eskegita edo estropadako irabazlearen eskuetan ikustean, ohorea zela zuretzako ere. Azken baten zuk, zure eskuekin egindako lanaren fruitua zen astintzen edo eskegitzen zutena eta hori gauza handia da. Atzera begiratzen dudanean eta egindako lanaz ohartzen naizenean, oso harro sentitzen naiz».

Egun Danborrada enpresak hartu du bandera brodatzearen ardura. Elkanok munduari bira eman zioneko mendeurrena betetzen denez, bandera bakoitzak lorratz bat izango du, balentria historiko hori gogoratzeko.

 

Argazkia: Idoia Zabaleta | FOKU

Sara Gandara: Euskal Telebistako kazetaria

Hamarkada bat darama Sara Gandara kazetariak arraun munduan murgilduta. Perspektiba berezi batetik beti, itsasotik jarraitzen baititu estropadak eta, narrazioan lagundu beharrean, elkarrizketen bidez eta lehorretik ikusten ez den horri so eginda kontatzen baitu itsasoan gertatzen dena. «Arraunzalea lehenago ere banintzen eta behin baino sarriago etorria nintzen Kontxako Bandera jarraitzera. Kazetari lanetan, berriz, 2012tik hona ari naiz, beti elkarrizketak eginez eta estropada itsasotik jarraituz. Aukera eskaini zidatenean sekulako poza hartu nuen eta bi aldiz pentsatu gabe esan nien baietz», nabarmendu du, argi asko.

Itsasotik jarraitzen du estropada, esan bezala, eta Kontxari dagokionez, itsasotik beste inon ez bezalako jendetza sumatzen dela dio. «Jendetza eta koloreak» ditu Donostiako estropadak bereizgarri nagusi.

«Bestelako estropadetan ere kaian jende asko egon ohi da, baina Kontxan askoz gehiago, gainera, bakoitza bere taldearen koloreekin… Dimentsioa askoz handiagoa da. Dena da askoz handiagoa Kontxan: jendetza, koloreak, soinua, lehia, tentsioa.… Proba ezberdina da, bi asteburutan jokatzen dena eta jende guztia horretaz mintzo da gainera», azpimarratu du.

Ildo horretan, «Kontxako momenturik onenak eta txarrenak gertutik ikusi ditut eta ez dago antzeko beste estropadarik. Noski, gero 2017ko Emakumeen Banderaren bigarren igandea gogoan daukat, halako anekdota berezi gisa, non Oriok ia San Juango ontzia zeharkatu zuen, momentu baten traineruaren gobernua galdu zuelako. Bestela, tentsio handieneko uneak ere gogoan ditut, epaileek erabakiak hartu behar dituztenean, arraunlariek estropadan zehar esan ezin dituztenak esaten dizkietenean elkarri... Noski testuinguru horretan laga eta pasa behar dira, urteko estropadarik garrantzitsuena delako Kontxa», ohartarazi du. Jakina da Kontxako estropada iraileko aurreneko bi igandeetan jokatzen dela. Alabaina, Sara Gandarak «beldurraren estropada» deitu izan zaion sailkatzen txandari so egiten dio, askoz gehiago baitira kanpoan geratzen direnak.

«Kontxa sailkapen estropadarekin hasten da, eta, bertan, irabazi dutenak ez ezik, zortzigarren geratu direnak, inork nahi ez duen postu horretan geratu direnak, elkarrizketatu izan ditut. Agian behin edo behin baten batek zerbait esan dit, tentsioak eta frustrazioak eraginda, baina ez diot aintzat hartu. Aldiz, gutxigatik kanpoan geratu diren hainbatek eskerrak eman izan dizkigute, momentu zail horietan beraiengana hurbiltzeagatik, nolabait beraien atsekabea deskargatu behar dutelako. Ildo horretan, Kontxa bizi den intentsitatea ez dago beste inon».

 

Argazkia: Jon Urbe | FOKU

Edurne Egaña, Kontxa babesten duen Euskadiko Kirol Portuakeko zuzendaria

Edurne Egaña Euskadiko Kirol Portuak erakundeko zuzendaria da, Kontxako Banderaren babesle nagusiaren zuzendaria, hain justu. Erakundeak Kontxan duen parte hartzea ezin da ulertu Emakumeen Banderarik gabe, batez ere azken hamarkadan hartu duen indarra aintzat hartuta. «2013a edo 2014a izango zen, Juan Carlos Izagirre alkatearen bitartez jarri ziren kontaktuan gurekin. Emakumeen Kontxako Bandera aurrera ateratzeko zailtasunak zeudela adierazi zidan babesle faltagatik eta berehala ikusi genuen Emakumeen Kontxako Bandera babestea Euskal Kirol Portuaken plan estrategikoarekin bat egiten zuela. Hargatik baietz esan nion eta bultzada bat eman genion estropadari».

Zumaiarra da jaiotzez Egaña, eta, noski, arraunzalea ez ezik, “Telmo Deun” ontziaren jarraitzea ere bada, «nahiz eta aspaldian ez dabilen aurren, txikia nintzenean ez bezala!». Hala ere, «traineruen hotsa gauetan entzutea ez da niretzat arraroa». Kasualitatea izango da, edo ez, baina “Telmo Deun” ontziak azkenekoz Kontxako bandera irabazi zuenean, emakumeen kategorian lortu zuen, 2013an, hain zuzen.

«Kontxako Banderari lotuta lan oso intentsoa egin izan dut beti, batez ere emakumeen presentziak nola gorantz egin duen ikusteko. Hasiera batean selekzioak ikus zitezkeen, Galiziakoa kasu, eta estropada egun bakarrean edo bi asteburutan izanda ere, txanda bakarrean erabakitzen zen dena. Orain sailkapen estropadan gero eta parte hartzaile gehiago daude eta maila ere gero eta altuagoa da. Zumaia bera urte batean, Pasai Donibane, Orio, Arraun Lagunak iaz…»

Egañaren ustez, Kontxako Emakumeen Banderaren «inflexio puntua» 2017ko ekitaldiko bigarren igandea izan zen. «Oso itsaso txarra atera zen bigarren igandean, baina emakume arraunlariek emakumeen arrauna zegokion lekuan jarri zuten: inor ere ausartzen ez zenean itsasora atera ziren eta estropada osatzeko kapaz izan ziren», dio harro.

«Nik uste emakumeen lehiakortasuna gizonena baino lasaiagoa dela oro har, baina, era berean, gorantz nola egin duen ikustea oso da pozgarria. Gero eta parte hartzaile gehiago daude eta guztiek erakusten duten maila ere gero eta altuagoa da».