Karlismoaren Museoak pieza berriak gehitu dizkio erakusketa iraunkorrari
Karlismoaren Museoaren erakusketa iraunkorrak oieza berriak ditu. Sarrera berri horiek bildumaren balioa handitzeko 2022an hasitako proiektu museografikoaren barruan sartzen dira. Proiektuaren helburua da Museoaren bildumaren interpretazioa hobetzea, edukien kalitate handiagoaren bidez eta hura erosketen eta dohaintzen bidez handituz.

Proiektuak, halaber, genero-ikuspegia areagotu nahi du erakusketa-diskurtsoan, eta, horrez gain, erakundeekin eta partikularrekin lankidetza bultzatu nahi du kultura-ondasunak gordailutuz.
Gehitu diren 9 dohaintzen artean daude Pablo Urangaren José Ignacio Uranga jeneralaren erretratua, artistaren familiak emana; Fronte eta Ospitaleei Laguntzeko Unitatearen aleak, hala nola bandera bat, Espinosa de los Monteros de Lizarraga familiak emana, eta kanpaina-mezako maletatxo bat, Raúl Ulzurrun Ruizen dohaintza; Erriberriko Margaritas Elkartearen bandera, Jerusalemek eta Mª Eugenia Azcárate Gorrik emana; Lizarragako Espinosa de los Monteros familiatik etorritako Proscrita bezalako dominak, edo Guardia Zaharrarena, María Socorro Romano Aguirrek emana; Gurutzeko Boluntarioen Ermandadearen prozesio-gurutze bat, Gurutzeak emana.
Zazpi gordailu berrien barruan, Pradoko Museoaz gain, Alderdi Karlistatik datozen lanak daude, hala nola Javier de Borbón-Parmaren erretratua, Iruña Cormenzanarena, bai eta partikularrenak ere, hala nola Iñigo Pérez de Radarena, Santa Cruz apaizaren irteerako bandera eta Jaime Borboikoaren eta Borboi-Parmaren erretratua, Hermann Torggler margolari austriarrarena. Pieza horiek bere beste gordailu eta dohaintzei gehitzen zaizkie. Aipatzekoak dira, halaber, Luis de la Cruz y Ríosen Isabel II niña lanaren erretratua eta César Muñoz Solaren Margarita de Borbón-Parmaren erretratua, biak Nafarroako Jauregiak utzitakoak.
Horrez gain, Iruñeko Alfonso Carlos Ospitaleko erizain uniforme baten erreplika egin zuen Texartuk, bilduma partikularreko original batetik abiatuta. Azkenik, Museoak Jose Maria Huarteren erretratua ere erosi du, Ignacio Zuolagak 1937an sinatua.
Erakusketa iraunkor berrian garrantzi berezia hartzen du karlismoaren historian emakumeak izandako rolak, Isabel II .a neskatoaren figuratik abiatuta, lehen karlistadaren jatorrian, baita ezkongai karlisten emazteetatik ere, Maria Francisca de Braganza, Karlos Maria Isidro Borboikoaren lehen emakumea, eta Margarita Borboikoa, Karlos VII .aren lehen emaztea.
Margariten elkarteen inguruko emakumeen asoziazionismoak eta Iruñeko Alfonso Carlos Ospitalean gerran dagoen osasun-arloan emakumeak duen rolak hartzen dute protagonismoa erakusketa-diskurtsoan, piezak gehituz. Pieza horiek, batzuetan, izen propioak ematen dituzte, hala nola Maria Teresa Gaztelu, gerra zibilaren testuinguruan ilustrazio karlisten egilea. Pieza horiek emakumea karlismoan ikusarazteari gehitzen zaizkio, Emakumeak eta Karlismoa ibilbideak bultzatuta. Ibilbide horren bidez, erakusketa iraunkorra osatzen da.
Karlismoaren Museoa
Karlismoaren Museoa, Nafarroako Gobernuaren kultur ekipamendua, 2010ean ireki zen jendearentzat, karlismoaren historia zaintzeko, aztertzeko eta zabaltzeko erreferentziazko zentroa izateko xedearekin. Bere erakusketa iraunkorrak 160 pieza baino gehiago erakusten ditu bilduma egonkorreko objektu historiko, artistiko, dokumental eta bibliografikoen artean. Bilduma hori Nafarroako Gobernuaren atxikipenez, eskurapenez eta dohaintzez osatuta dago.