Maider IANTZI
DONOSTIA

Zaintzarik eta doako lanik gabe mundua ez da mugitzen

Elkarrizketatu ditugun emakume zaintzaileetako batek bete-betean parte hartuko du greban, bertzeak nahi bai baina ezin du, eta hirugarrenak ez du horretan pentsatzerik ere izan.

Bizi garen sistema kapitalista eta heteropatriarkala emakumeok egiten ditugun lan erreproduktibo eta doakoetan sostengatzen da, gu gabe sistema ez da existitzen. Zaintza eta etxeko lan ez-ordaindurik gabe sistemak ez du funtzionatzen. Guk bermatzen diogu sistemari ordaindu gabeko lanen bidez bere biziraupena. Horregatik Martxoaren 8ko greba feminista, gu geldituko gara mundua gelditzeko.

Hala adierazi dio GARAri Irati Gonzalez Larena Bilgune Feministako kideak. Erantsi du prozesu bat dagoela hor, nola bermatu guztion parte-hartzea, zailtasun handiak baitaude, eremu prekarizatuenetan behintzat, emakume ugarik zaila edo zuzenean ezinezkoa baitu mundu mailan, eta iazko aurrekari txikiaren ondotik aurten lehenengoz Euskal Herrian, egin den deialdiari erantzutea. Orduan, guztioi bat egiteko aukera emateko modu bat da mantalak edo zaintza lanak ordezkatzen dituzten beste elementuak balkoian jartzea.

Bizi duen egoera gogorrean, alaitasuna eta indarra transmititu digu Bakarne Aurrekoetxeak, lantokiko bere bulegoa itxita, lasaitasuna topa dezakeen lekuan eman digun testigantzan. Martxoaren 8ko grebaz gogoeta egiteko astirik ere ez duela izan aitortu digu gurasoak zaintzen dituen 55 urteko emakumeak: «Benetan, ni mundutik kanpo nago».

Ana Teresa Arispe 58 urteko boliviarra, aukera balu, lehenbizikoa litzateke borrokan, baina 92 urteko gizon baten kargu dago astelehenetik astelehenera. Soraya Garcia bai, lehen lerroan egonen da. Badu esperientzia, 370 eguneko grebari eutsi eta irabazi zuten Bizkaiko zahar etxeetako langile bat baita.

Gonzalez Larenak dioen bezala, ikusi beharko da Martxoaren 8a nola doan, baina prozesua kontuan hartuta, asanbladetako parte-hartzea eta mugimendu feminista egiten ari den ahalegina eta pausoak, ospatzeko arrazoiak egonen dira. Dagoeneko badaude. «Mundua aldatzeko aletxo txikia jartzen ari gara eta hori poztekoa da. Orduan, nola ez dugu bada ospatuko?».

Soraya García

 

«Chicas, hemos ganado, se puede conseguir»

«Llevo trabajando en el cuidado 16 años. El mayor problema que tenemos es la falta de tiempo y de personal para dar a los ancianos la atención que necesitan. Trabajamos con muy poco ratio, tenemos unos minutos para atenderles y eso hace que tratemos a las personas como elementos que tenemos que mover a todo correr. La lucha de las gerocultoras de toda Bizkaia ha sido larga y dura. Teníamos un servicio mínimo del 90% (del 100% por la noche), con lo cual la empresa seguía funcionando y se ahorraba los salarios de las huelguistas. Nos cuestionaba ante la sociedad diciendo lo crueles que éramos con las personas mayores. En otros sectores más masculinizados una huelga supone parar una fábrica y una pérdida clara. En nuestro caso, siendo un sector reproductivo, no hay pérdida. Por lo tanto, no puedes hacer la misma fuerza y se hace mucho más larga. Luego, cuesta mucho más respetar a una mujer trabajadora porque nos siguen considerando trabajadoras de segunda. Hemos sentido faltas de respeto y ataques sexistas por parte de la patronal, del diputado, de la diputada, y de todo el mundo.

Ha sido una lucha y una victoria laboral, social y feminista. La huelga más larga llevada a cabo por mujeres en un sector totalmente feminizado (el 99% somos mujeres). Por primera vez hemos dicho ‘hasta aquí’. Nos hemos plantado, hemos sido capaces de luchar y lo hemos conseguido. Hemos logrado socializar y que la gente entienda lo que está ocurriendo. Hemos criticado una política que con dinero público gestiona servicios privados.

A lo largo de dos años de conflicto y 370 días de huelga hay altibajos. Estaba tan cansada como convencida de la lucha. Nos hemos ido motivando unas a las otras. Hemos tenido también un apoyo sindical enorme. La caja de resistencia de ELA nos ha ayudado a aguantar económicamente este conflicto.

Como el cuidado es algo que por nuestra condición de mujer a lo largo de la historia nos ha venido dado, cuando esto se convierte en un negocio, cuando es necesario en una sociedad que envejece, prácticamente quieren que lo sigamos haciendo gratis. Hemos sido muy molestas. Nos querían sumisas y calladas y lo que han conseguido es que nos empoderemos y nos volvamos desobedientes y peleonas. Además, en todo el sector.

Empezamos con la lucha el 17 de marzo de 2016 y terminamos en la mesa de negociación el 27 de octubre de 2017. Este último día fue muy emocionante. Entrábamos a firmar el preacuerdo, solo una patronal estaba en la firma y logramos que firmasen las tres que estaban en la mesa. Nos acompañaron todas las huelguistas que estaban fuera. Oíamos gritos, ánimos que nos ponían los pelos de punta. Y ya al salir enseñarles ese preacuerdo en alto fue demostrar ‘chicas, hemos ganado, se puede hacer’.

Como mujer estoy muy satisfecha de lo que hemos conseguido y de lo que quedará para la historia». M. I.

Bakarne Uriarte Aurrekoetxea

 

«Ez genuen inoiz pentsatu hau helduko zenik, aita eta ama egoitza batean»

«Bakarne Uriarte Aurrekoetxea naiz. Sondikan bizi naiz, atez ate gurasoekin. Biek dute mendekotasuna, oso altua, eta justu aste honetan deitu digute esateko egoitzan lekua daukatela. Benetan estresatuta gaude. Aitak 88 urte bete zituen otsailaren 8an eta amak maiatzean beteko ditu 87. Aita 2016ko abenduan jausi zen kalean, eta hortik aurrera gauzak oso txarto joan dira. Ez dakigu zergatik, amaren egoera ere txarrera joan da. Iaz dena arraroa izan zen. Bigarren graduko dependentzia eduki zuten biek eta, hilabete batzuetan, hirugarrena. Orain biak daude gurpil aulkian eta buruan arazoa dute. Amak, gainera, artrosia dauka. Supergogorra da, batzuetan oso ondo daudelako eta bat-batean, oheratzean, ‘eta orain, etxera joango gara?’ galdetzen dutelako.

»Udaletxean laguntza eskatu eta egunero bientzako hiru orduko zaintza lortu genuen. Hiru neba-arreba gara eta denak lanean gaude. Neba eta ahizpa ere ondoan bizi dira, beste bloke batean. Batera gaude denok. Hiru orduko zaintzarekin hasi ginen, baina bakarrik uztea oso-oso arriskutsua zen: pila bat jausten ziren.

»Ekainean eguneko zentro batean lekua lortu genuen. 18.30ean-edo etxera heltzen dira eta neba-arrebok txandaka zaintzen ditugu. Gauak ere beraiekin pasatzen ditugu. Datorren astean jada lekua izango dute Zamudioko egoitzan. Ez ditugu hain txarto ikusten justu momentuan. Medikuarenera joan eta sintomak desagertzen direnean bezala da. Baina egin behar dugu.

»Gurasoen egoera okertu zenean Gasteizen ari nintzen lanean eta egunero egiten nuen Sondikara joan-etorria. Sestaon lanpostua lortu nuen eta, nahiz eta lana gogorra izan, etxe ondoan egon naiz. Beraiekin egon naiz momentu inportanteetan. Zaila izan da eta nik, adibidez, bi urteotan ez dut bizi sozialik izan. Ez naiz irteten jada. Ez dut ez gogorik, ez denborarik, eta emozionalki txarto nago. Ez dut negar askorik egiten, baina beti nago puntuan.

»Ez genuen inoiz pentsatu hau helduko zenik, aita eta ama egoitza batean, zaila eta gogorra egiten zaigu pentsatzea, baina helduko da. Eta, benetan, oso-oso-oso nekatuta gaude. Hurrengo egunean lanera etorri behar dugu eta horrela gau batean eta bestean eta bestean… Urte bat baino gehiagoz. Bizitza asko aldatu zaigu eta ez dakit nola geratuko den hau.

»Gurasoak erreferente bat izan dira. Oso ausartak, kritikoak. Eredu izan dira pentsatzen duguna botatzeko nahiz eta jendeari gustatu ez. Momentu honetan horrela ikusi eta zera diozu: non zaudete? Nahiz eta txarto egon, beti daude ‘eskerrik asko’ esaten. Aitortu behar dugu zoragarriak izan direla beti. Eta berdin-berdin jarraitzen dute».M. I.

Ana Teresa Arispe

 

«Trabajamos como esclavas»

«Soy Ana Teresa Arispe, boliviana de 58 años. Participo en la Asociación de Trabajadoras del Hogar (ATH-ELE). Cuido a un anciano de 92 años. Estoy con él desde 2014, como interna. Solo salgo dos horas diarias y trabajo de lunes a lunes. No tengo ningún día libre, porque como el sueldo es tan bajo, si no trabajara de esta manera no llegaría. Por ejemplo, si yo trabajara desde el lunes hasta el sábado al mediodía ganaría 900 euros.

Creo que ya me he acostumbrado. Es lo que tenemos porque las agencias son las que ponen el sueldo. El abuelo que cuido está bien dentro de lo que cabe, pero hay compañeras que trabajan con personas con alzheimer y eso deteriora mucho a la cuidadora. Y los sueldos son los mismos. Al estar interna no se puede desconectar. Trabajamos más o menos como esclavas.

Conocí la Asociación de Trabajadoras del Hogar en 2012 por una liquidación que necesitaba de un despido. Nos reunimos una vez al mes y de esa manera una se va enterando de los derechos, de que hay gente que aboga por ti, que no cobra ningún sueldo.

En el trabajo tú misma te vas apañándote y aprendiendo. Atendí a una señora con huesitos de cristal durante tres meses y lo supe hacer. Le manejaba todo, hasta le teñía el pelo. Con eso te digo todo [se ríe]. Soy auxiliar de enfermería, pero mi pasión es la costura. En Bolivia tenía un pequeño taller. El cuidado también me gusta. Lo compagino con mi vida mal, como puedo. No hay otra. Tengo a mi hija aquí y también a mi pareja. Estoy haciendo unos cursos. Quiero dedicarme después a otra cosa y me estoy preparando.

El cuidado no se valora ni económicamente ni moralmente. La familia no lo valora. No hay nadie que te diga ‘yo sé que esto es así, que está mal pagado’. Es más: si pudieran pagarte menos, lo harían. Pediría que las oficinas de empleo para cuidadoras no sean tan pirañas, porque te comen. Hay gente que trabaja sin descanso. Me gustaría que la gente se entere de que eso es inhumano. Que se pregunte si podría hacer este trabajo. La mayoría de las cuidadoras del hogar somos inmigrantes. Dicen que quitamos trabajo pero el mismo trabajo que hago yo no lo hace otra. Así que no le quitamos nada a nadie.

El aspecto positivo de todo esto es el afecto que le coges a la persona. Es como si fuese algo tuyo. Eso te llena. Muchas veces converso con los amigos y les digo ‘mi abuelo es la hostia’. Por él, cualquier cosa».M. I.