Gaizka Izagirre
Zinema eta telesail kritikaria

28 urte geroago: bizirik dirauenen borroka

28 YEARS LATER (28 AÑOS DESPUÉS)
Britainia Handia, 2025. 115’ Zuzend.: Danny Boyle. Gidoia: Danny Boyle, Alex Garland. Akt.: Jodie Comer, Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes, Jack O'Connell. Argaz.: Anthony Dod Mantle. Musika: Young Fathers.

‘28 years later’ filmeko eszena bat.
‘28 years later’ filmeko eszena bat. (Sony Pictures)

Beldurrezko eta zonbien generoan mugarri izan den film britainiarren saga da ‘28 ... Later’ . Lehenengo filma 2002an estreinatu zen, ‘28 Days Later’ izenburupean, eta Danny Boylek zuzendu zuen. 

Istorioak birus oso kutsakor baten nahi gabeko askapena azaltzen du. Birus horri ‘suminaren birusa’ deitzen zaio, eta kutsatutako pertsonak izaki bortitz eta kontrolik gabeko bihurtzen ditu.

2022ko filmeko protagonista Jim da eta Londresko ospitale batean esnatzen denean hasten da istorioa. Birus-agerraldia gertatu eta 28 egunera, hiri bakarti eta hondatu bat aurkitzen du. Lehen zatiaren arrakastaren ondorioz, sekuela bat sortu zen, ‘28 Weeks Later’ (‘28 semanas despues’, 2007) eta orain ‘28 years later’ (‘28 años después’) iritsiko da, hirugarrena. 

Sagak zonbien apokalipsiari buruzko ikuspegi fresko eta beldurgarria eskaintzen du. Biziraupena eta desesperazioa aztertzen ditu, beldur gore hutsetik harago, eta giza drama da foku nagusia. Filmek gizartearen hauskortasuna, giza izaera muturreko presiopean eta itxaropena kaosaren erdian bezalako gaiak jorratzen dituzte.

‘Suminaren birusa’ piztu zenetik 28 urte igaro direnean, mundua kaosean murgilduta geratu da. Kutsatuak, noizbait gizakiak izan zirenak, orain kontrolik gabeko horda gisa bizi dira, amorru aseezinak bultzatuta. Bizirik dirautenek, planetan zehar sakabanatuta, bizirik mantentzeko moduak aurkitzeko borrokatzen dute, askotan baldintza prekarioetan.

IPhoneekin grabatua

Hirugarren filma IPhone 15 Pro Max batekin eta hainbat osagarri espezializaturen laguntzarekin grabatu da. Ikuspegi berritzaile horri esker, mugikorrekin filmatutako produkzioen artean garestiena da filma: 75 milioi dolarreko aurrekontua du.

Jatorrizko filmaren estilo digitalari omenaldia egiteko asmoari zor zaio kamera nagusi gisa iPhoneak erabiltzea, izan ere, bere garaian kamera digital eramangarriak erabili baitzituen. Kalitate zinematografiko profesionala lortzeko, iPhoneak osagarri espezializatuekin egokitu ziren, hala nola aluminiozko kaiolekin, zinemako lenteekin eta egonkortze-sistema aurreratuekin. Gainera, plano konplexuak lortzeko, hainbat iPhone erabiliz konfigurazio bereziak jarri ziren martxan –20 aldi berean–. Mugikorra tresna nagusia izan arren, beste kamera digital eta drone batzuk ere erabili ziren sekuentzia batzuetarako.