Fermin Munarriz
ARTEAGARA

Arte original para hacer frente al expolio

La iniciativa ARTEA GARA para hacer frente al pago de la deuda de «Egin» con la Seguridad Social arbitrariamente endosada a GARA abre una nueva ventana: ocho obras de otros tantos artistas, realizadas expresamente para la ocasión mediante la técnica de la serigrafía. Ocho obras gráficas originales, reproducidas en tiradas limitadas y firmadas por sus autores, para responder al expolio con arte.

gara-2019-10-07-Reportaje

La pasada primavera comenzó su andadura la iniciativa ARTEA GARA mediante la difusión y venta de láminas de artistas vascos que cedieron su obra para reproducciones de alta calidad, dentro de la gran campaña solidaria contra el expolio económico del diario GARA y por la libertad de expresión y la consolidación de los proyectos comunicativos de futuro.

Como se recordará, este diario debe hacer frente a la deuda de “Egin” con la Seguridad Social como consecuencia de un auto del juez Baltasar Garzón del año 2003 por el que consideraba que existía «sucesión ideológica de empresas». “Egin” fue cerrado por orden del mismo juez en 1998. La clausura desembocó en la quiebra total y ruina del patrimonio durante la administración judicial. De nada sirvió que en 2009 el Tribunal Supremo español declarara «ilícito» el cierre de aquel periódico y la incautación de sus bienes.

Tras quince años en situación de suspensión de pagos, el principio de acuerdo alcanzado con la Seguridad Social a finales del pasado año imponía a GARA un calendario de pagos leonino para saldar más de tres millones de euros durante tres años. Esta situación activó una vez más en Euskal Herria una inmensa campaña solidaria para hacer frente al expolio. Artistas, músicos, periodistas y miles de personas de todos los rincones del país ofrecieron su ayuda y aportación para superar una situación excepcional e insólita en Europa.

Ocho artistas, ocho serigrafías. La iniciativa ARTEA GARA emprende ahora una nueva opción para recabar aportaciones económicas con que hacer frente a los pagos inmediatos, gracias a la implicación generosa de un grupo de creadores y creadoras vascas. Ocho renombrados pintores pertenecientes a diferentes generaciones y estilos del arte contemporáneo vasco han realizado expresamente para esta iniciativa una obra que ha sido reproducida mediante la técnica de la serigrafía en ediciones limitadas, numeradas y firmadas por sus autores/as: José Antonio Sistiaga, José Luis Zumeta, Jesús Mari Lazkano, Dora Salazar, Gonzalo Etxebarria, Juan Gorriti, Koldobika Jauregi e Irantzu Lekue.

La serigrafía es una técnica artística consistente en la creación de una matriz partiendo del original, que se entinta en sucesivas ocasiones para estampar sobre el papel las diferentes capas de color. Las estampaciones resultantes tienen consideración legal de obras gráficas originales en tanto que se imprime un limitado número de veces y que los propios artistas supervisan personalmente el proceso, que culmina con la destrucción de la matriz.

El trabajo de estampación de las ocho obras ha sido realizado en el taller Zumeta Arte Estudioa de Usurbil por la especialista en serigrafía Usoa Zumeta, que ha dirigido todo el proceso técnico. El papel que sirve de soporte ha sido realizado a mano expresamente para la ocasión, excepto en uno de los casos por propuesta del autor.

Todos los artistas han supervisado y orientado en persona los trabajos del taller de serigrafía. Y al concluir, han numerado y firmado a mano, con lápiz, sus obras.

El resultado es un abanico extraordinario de ocho serigrafías originales con tiradas limitadas de entre 100 y 150 ejemplares por autor/a, que se pondrán a disposición de las personas interesadas a través de diferentes canales y precios.

Lotes y precios. A fin de ordenar y equilibrar la oferta limitada de ejemplares disponibles, las serigrafías se presentan en lotes de dos, tres o cinco obras y autores. Hay trece combinaciones posibles, cuyo precio oscila entre 500 euros (dos serigrafías), 800 euros (tres serigrafías) y 1.500 euros (cinco serigrafías).

Cabe reseñar que esta tasación ha sido adaptada para facilitar el acceso a un público general que no conoce o frecuenta el mercado del arte, gracias también a la generosidad de los creadores, y que abre una vía para llevar a los hogares o puestos de trabajo obras gráficas originales de arte contemporáneo vasco. Por tratarse de ejemplares limitados, se admitirán las peticiones hasta agotar las existencias de cada lote establecido.

Para recabar más información sobre los artistas, las obras y los lotes disponibles o realizar la compra, se han habilitado diversos canales: además del contacto directo, la comunicación remitida a suscriptores/as y la publicidad en diferentes soportes, están disponibles el teléfono de atención al cliente 943.50.60.10, el email arteagara@naiz.eus y las webs arteagara.naiz.eus y denda.naiz.eus (Naiz Denda).

Cada serigrafía es presentada en una carpeta de cartón que incluye el perfil de su creador/a y la información técnica en tres idiomas (euskara, castellano y francés), además de un certificado de autenticidad de la obra (con su correspondiente numeración y fecha de compra). Cada lote de serigrafías es introducido en un nuevo estuche de cartón para facilitar su protección y conservación. Los envíos se realizarán, una vez culminado el pago, mediante una empresa de mensajería que entregará el lote en el domicilio o dirección que indique el comprador/a. Los fondos obtenidos se destinarán a hacer frente a los pagos de la obligación impuesta. Porque el arte también es solidario y muestra lo mejor de nuestro país.

USOA ZUMETA - Serigrafiagilea

«Oso prozesu aberatsa izan da»

Bere eskuetatik igaro dira ARTEAGARA ekimeneko serigrafia guztiak. Artista bakoitzarekin elkarlanean aritu da, beraien esanetara, baina bere maisutasuna ere gehitu dio prozesuari. Zerbaitegatik da bera Euskal Herriko onenetarikoa estanpazio arte teknika honetan. Hiru hilabeteko lan handia izan da, buru-belarri, Usurbilgo estudioan. Hala ere, disfrutatu ere egin du, eta emaitza itzela da.

Zortzi artista eta ehun edo ehun eta berrogeita hamar aleko tiradak. Lan handia... Nolakoa izan prozesua?

Handia izan da; batez ere antolaketa kontua izan da. Epea nahiko estua izan da, hiru hilabete. Eta gero, zortzi artista ziren. Batzuekin lehendik lan egina naiz, baina beste batzuekin ez; beraz, horrek denbora eskatu du. Antolatze kontua izan da, baina denak tailerrera etorri dira lanak gainbegiratzera eta horrek asko erraztu du prozesua.

Artistaren eta serigrafiagilearen arteko elkarlan jarduera da...

Erabat beharrezkoa da artistak hemen egotea. Nolabait, beraiek finkatu behar dute irudi edo ideia bat, eta gero horren “itzulpen” lan bat egin behar da. Beraiek erabakitzen dute nola moldatu behar den hizkuntza plastikora lan hori. Normalean aldaketak badira, eta beraiekin egin behar ditugu. Gero, estanpazio garaian ere, egileekin egin behar da, zeren aldaketak egon daitezke eta erabakiak hartu behar dira.

Zein da prozesuko zatirik konplikatuena?

Konplikatuena artisten lana da. Adibide moduan, Lazkanoren kasuan ez zegoen aurreikusita irudi bat; bueno, gutxi gorabehera bai, baina berak sortu du momentuan. Beste batzuek, esaterako, nire aitak, Jose Luis Zumetak, bazuen aldez aurretik irudi bat finkatua. Neure ustez, lan edo erabaki hori da, hain zuzen, pausorik konplikatuena. Fotolitoak egitean, artistek erabaki behar dute kolorearen deskonposaketa. Azken finean, serigrafian kolorez kolore, geruzaz geruza, sortzen dira lanak. Egileek beraiek erabaki behar dute lan hori.

Serigrafia guztiak ez dira berdinak. Batzuek besteak baino kolore gehiago edo gutxiago behar dute... Horrek zaildu egin du prozesua?

Artistentzat beraientzat bai. Kolorearen deskonposatze garaian informazio eta lan gehiago dute. Niretzat ere bada, baina denbora aldetik. Adibidez, Irantzu Lekueren lanak bost kolore ditu eta Lazkanorenak hamahiru... Beraz, estanpatzeko garaian desberdina da.

Zergatik eskuz egindako paperean?

Orokorrean hobe da. Alde batetik, konplikatu egiten du prozesua, azken finean, prestatu egin behar delako, eta luzatu egiten du pixka bat; baina bestetik, oso aberatsa da, testura aldetik, oso atsegina da... Niri ere errazten dit, papera zikinduz gero, bada, garbitzea; agian paper industrialarekin beti marjina txikiagoa baitago... Baina, orokorrean, nire ustez, eskuz egindako papera egokia da lan mota honetarako, nahiz eta beti ez egokitu ondo. Adibidez, Lazkanoren kasuan, irudi hotza izanda, agian ez zuen zentzurik horrelako papera erabiltzeak, eta horregatik aldatu da. Baina besteetan oso ondo etorri zaie.

Kolore edo testurarengatik?

Eskuz egindako paperak izaera ematen dio obrari.

Ale kopuru dezente da eta pentsa daiteke lan mekanikoa bilakatu daitekeela, baina ale bakoitza pieza bakarra da... Horrek esfortzu berezia eskatzen du?

Bai, politena da lehenengo irudia ateratzea. Artistekin elkarlanean zaudenean eta behingoz erabakitzen denean «hau izango da irudi bukatua»; autore probak eta kolore probak egiten dituzunean, horixe da politena, hori da momentu magikoa... Hortik aurrera, “mekanikoa” da, nahiz eta eskuz egin. Baina egia da, halaber, ale bakoitza, eskuz egina den heinean, ale bakarra dela. Azken finean, nik egiten dudan moduan, serigrafia prozesua erabat artesanala da.

Estanpazio eta erreprodukzio teknika artistiko bat da, baina serigrafiak lan grafiko originaltzat hartzen dira. Zergatik?

Bai, horrela da. Lehen esan dudan moduan, esaterako, Lazkanoren kasuan irudia prozesuan bertan joan zen sortzen. Beste kasu batzuetan, artistek irudi bat zuten aldez aurretik. Hala ere, demagun, Jauregiren kasuan, berak sortu du irudi originala fotolitoak egitean. Zumetaren kasuan, normalean irudia badago aldez aurretik, baina bi prozesu desberdin direnez, beste artelan bat sortzen da. Horregatik dira lan originalak. Aldaketak egon daitezke prozesuan... Artista bakoitzak etekinak atera behar dizkio teknikari. Eta momentu jakin batean, originalarekin ahaztu egingo gara eta ikusiko dugu zer ematen duen teknikak eta zer aprobetxa dezakegun... Beraz, kasu batzuetan antzekotasun gehiago dago eta beste batzuetan gutxiago. Ez du zentzurik kopiak egiten saiatzeak.

Azken batean, koloreen interpretazio bat da...

Bai, guztiz...

Eta horretan, zer aukera du serigrafiagileak?

Gutxi... Ni beti nago beraien esanetara; nik lan teknikoa egiten dut.

Baina serigrafiagileak ere nolabaiteko artistak dira. Zuen talentua gehitzen diozue artelanari...

Ez, inondik inora... Gaizki ibiliko nintzateke hortik. “Artistak” gara maisutasun edo teknika bat ondo ezagutzen dugulako. Zentzu horretan, baina ez “sortzaileen” zentzuan. Gu ez gara sortzaile, gure lana ez da hori.

Prozesu osoan, zerekin disfrutatu duzu gehien?

Prozesua bera erronka bat izan da; bai epeen aldetik, baita artista berriak ezagutu ditudalako ere... Gustura. Martxa hori gustatzen zait niri, eta artista guztiekin ondo moldatu naiz eta hori funtsezkoa da, ulermena egon behar da artista eta teknikariaren artean.

Eta nola ikusten duzu artisten eta artelanen bilduma?

Zentzu horretan, oso aberatsa. Teknika lantzeko ere modu desberdinak izan dituzte, eta irudiak ere oso desberdinak dira eta iruditzen zait oso aukera politak direla, oso politak...